Allianz, de grootste verzekeraar van Europa, vaart momenteel wel bij de naweeën van bijvoorbeeld de grote bosbranden en de orkanen die vorig jaar de Verenigde Staten teisterden.
Dat heeft veel mensen en bedrijven over de streep getrokken om zich voortaan toch maar goed te verzekeren. Daardoor ziet Allianz kans om de prijzen voor die producten voor het eerst in jaren weer wat op te krikken.
In het tweede kwartaal wist het Duitse concern, dat wereldwijd actief is, zijn operationele winst met ruim 2 procent te verhogen tot 3 miljard euro. Onder de streep bleef met 1,9 miljard euro wel 5 procent minder winst over dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat had te maken met een boekverlies bij de verkoop van een portefeuille in Taiwan. Overigens moesten Allianz en andere verzekeraars vorig jaar door de natuurrampen wel meer schadevergoedingen uitkeren.
Topman Oliver Bäte zegt in een verklaring dat hij er vertrouwen in heeft dat Allianz zijn groeidoelstellingen gaat halen.
Volgens persbureau Bloomberg zijn de Duitsers zijn ook bezig de markt te verkennen op zoek naar potentiële overnameprooien. Hierover liet Bäte evenwel geen details los.